About Hatóságilag Tilos
A zenekarunk 1996 szeptemberében alakult, nevét egy kocsma falán lévo tábláról –„Énekelni, snóblizni, lármázni HATÓSÁGILAG TILOS!”- kapta. Az elmúlt 11 évben elég sok tagcserén mentünk keresztül, ez külön megérne néhány oldalt, épp ezért most csak a jelenlegi, 2007-es felállást említem meg: ***************************************************************** Kiss Benedek – dob / Pásztor László – basszusgitár, vokál / Tapolczai Attila – gitár, ének ***************************************************************** A zenénkre a legjellemzobb stílusjegyek a gyors lüktetés, dallamos gitár- és énektémák, többszólamú vokálok, és a rendszerkritikus szövegek. Hogy jobban megértse mindenki a világunkat, szeretném a négy eddig megjelent nagylemezünkön keresztül bemutatni a zenekar történetét, kielemezve egy kicsit a szövegvilágukat. ***************************************************************** A „Mi történt az éjjel?” (1998) egy szemtelen, lázadó elso lemez, ahol a szövegek sokszor elég artikulálatlanul lettek megfogalmazva, mint ahogy az egy 16 éves kamaszra jellemzo. Erre a lemezre még nagyon jellemzoek a vidám, bulizós dalok (Itt a Péntek, HT, Nyár, Magánterület, Fel a fejjel, Ránts rá hármat!), amikbol az utána következo lemezeken már elég keveset hallhatunk. A politikai témájú szövegek itt még elég kezdetlegesek, ezek a késobbi lemezeken kristályosodtak ki. (Üdvözlünk az USA-ban, Jövo, Ha én…, Hé Isten!, Anarchia) A harmadik csoportba meg a saját érzéseimrol, szerelemrol írt dalok tartoznak (pl. HT ballada, Az országút harcosa, Mi történt az éjjel?), amibol a lemez címadó dala, a „Mi történt az éjjel?” fejezi ki legjobban a banda e korszakát. Ez egy párbeszéd egy gazdag, meno fiatal, meg egy punk között: „-Takarodj te büdös punk, húzz el a picsába! -Miért nem tudunk elférni e rohadt világban? Értsd már végre ember, nem gyulöllek téged Csak szállj már le rólam, és hagyd, hogy így éljek!” ***************************************************************** „A folytatás” (2000) már egy sokkal érettebb, de borúsabb lemez, ennek megfeleloen központi téma benne a Föld bolygó és az emberiség sorsa (A folytatás, Mr. Gyulölet, Fanatikus betonozók dala), ezúttal már néhány forradalmibb szöveggel fuszerezve (Láncok nélkül, Kapitalizmus). Ezt a forradalmi hangulatot erosíti a spanyol polgárháború idejébol származó „A két kakas” címu magyarra átírt népdal (nem mi fordítottuk). A meno diszkós srác, és a punk ellentéte itt is újra megnyilvánul (A két fiú dala), és erre a lemezre jellemzoek még a saját életem példáiból merített, és némi fikcióval kevert, a társadalmi „normák” ellen lázadó dalok (Számuzött élet, Nem ez voltál). A vidám témák itt már kevesebb szerepet kapnak. (Tél, Nélküled). ***************************************************************** A harmadik lemez, a „Valahol” (2002) már egy nagyon borús és szomorú témát ölel át, a háborút, azon belül is a balkáni háború, és a horvátországi turnénk adták hozzá az ihletet. Ez a téma a címadó dalban összekapcsolódik a punk mozgalom helyzetével és tehetetlenségével. Ezen a lemezen sok a személyes élményekbol merített, illetve érzelmekkel vegyített társadalomkritikus szöveg. (Mondd, miért küzdtél, Vérzo világ, Más út vár rád, stb.) Mikor már majdnem meg volt írva az összes dal, akkor történt a szeptember 11-i World Trade Center elleni támadás, ezért ezt is bele akartam vinni valahogy a témák közé. Ekkor már érzodött, hogy egy új történelmi korszakba lépünk, ezt próbálom az „Intro” címu számban megfogalmazni. A vidám dalok közül itt már jóval kevesebb van, a szokásos évszakos-ívós nóta mellett külön figyelmet kapott a „Kapuvári buzibár”, ami valójában egy, a Magyarországon erosen jelen levo homofóbia ellen eléggé direkt stílusban lázadó dal, amiért többször meg is kapta a zenekar a kritikát. Az elso lemezen lévo „Ránts rá hármat” is hasonló témájú, és ez a „poénból bármit” attitud végigkísérte a zenekar pályafutását. ***************************************************************** A negyedik lemez, a „Filmek” egyfajta kísérletezés, hogy meddig lehet elmenni a punkzenében, sokszor súrolva annak határait. Többször kaptuk kritikaként, hogy a dalok olykor hosszúak, a szövegek meg néhol értelmiségi jelleget öltenek. Emiatt úgy tunhet, hogy egy másfajta csoporthoz szólnak. A kapitalizmuskritika itt már erosen érzodik a szövegvilágban (Megcsalva, Lolly), de a fo téma itt is a háború, amihez a legtöbb ihletet az USA iraki politikája adta. A bevezeto dal az emberiség Föld bolygón eltöltött rövid idejérol, és az azon végzett pusztításáról szól. Az egyetlen vidám(abb) dal, az „Osz” az utolsó évszakos dal, amiben azt a mindig meglévo kicsi reménysugarat és optimizmust próbáltuk megorizni, és úgy néz ki, hogy ez kitart a következo lemezre is. ***************************************************************** Ennek a zenekari történetnek az írása közben éppen készülünk az ötödik nagylemezünk felvételére, ami után reméljük, hogy akik szerették az eddigi lemezeinket, ezután sem fognak csalódni. Annyit elárulok, hogy nem váltottunk stílust, a gyors dallamos zene, és a rendszerkritikus szövegek továbbra is megmaradnak. A többit majd Ti elmondjátok… ***************************************************************** Tapolczai Attila - 2007 július |